Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
Bigheads Marketing, gevestigd te Uden, Promenade 78, 5401GM, KvK-nummer 91577446, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
De afnemer van diensten van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.
Met de overeenkomst wordt bedoeld: de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 3 – Betaling
Declaraties moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.
Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Advertenties en maandelijkse diensten: opdrachtgever betaalt steeds maandelijks vooruit. Zonder vooruitbetaling worden geen werkzaamheden uitgevoerd en geen campagnes geactiveerd.
Websites (koopmodel): opdrachtgever betaalt 50% van het totaalbedrag vooraf bij aanvang van de opdracht. De resterende 50% dient te zijn voldaan vóór publicatie van de website.
Websites (huurmodel): opdrachtgever betaalt eenmalig opstartkosten afhankelijk van het gekozen pakket (minimaal €750,-) en vervolgens telkens 3 maanden vooruit voor het overeengekomen maandbedrag, dat hosting en onderhoud omvat.
Betaalde bedragen worden niet terugbetaald. Restitutie is uitgesloten, ongeacht de reden.
Artikel 4 – Aanbiedingen en offertes
De aanbiedingen van dienstverlener zijn maximaal 2 maanden geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5 – Prijzen
De op aanbiedingen, offertes en facturen van dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
Indien geen tarief op grond van werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te wijken.
Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uitvalt, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht een deel van de opdracht te laten vervallen dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
Voor het huurmodel van websites geldt dat dienstverlener gerechtigd is de maandprijs jaarlijks aan te passen in lijn met inflatie en stijgende kosten.
Artikel 6 – Prijsindexering
De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil.
Dienstverlener heeft het recht de aan opdrachtgever te berekenen vergoedingen jaarlijks aan te passen in lijn met het algemene inflatiepeil.
Artikel 7 – Informatieverstrekking door opdrachtgever
Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor dienstverlener.
Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
Eventuele vertraging die ontstaat doordat opdrachtgever materiaal of informatie niet tijdig aanlevert, verlengt de oplevertermijn automatisch.
Artikel 8 – Intrekking opdracht
Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.
Bij websites (koopmodel) blijft de eerste aanbetaling van 50% altijd verschuldigd, ook bij intrekking.
Voor websites (huurmodel) en maandelijkse diensten blijven reeds gefactureerde bedragen verschuldigd, ook bij tussentijdse beëindiging.
Artikel 9 – Uitvoering van de overeenkomst
Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.
Artikel 10 – Contractduur opdracht
De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn.
Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Voor het huurmodel van websites geldt een minimale contractduur van 12 maanden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 11 – Wijziging van de overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
Dienstverlener stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12 – Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van dienstverlener niet aan hem kan worden toegerekend in geval van een van zijn wil onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd.
Tot die omstandigheden worden mede gerekend: wanprestaties van toeleveranciers of derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, natuurrampen of storingen bij advertentieplatforms (zoals Meta, Google, LinkedIn, TikTok).
Indien zich een dergelijke situatie voordoet, worden de verplichtingen van dienstverlener opgeschort zolang deze aanhoudt.
Heeft de situatie 30 dagen geduurd, dan hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
Dienstverlener is in dat geval niet gehouden tot enige schadevergoeding.
Artikel 13 – Verrekening
Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan dienstverlener te verrekenen met een vordering op dienstverlener.
Artikel 14 – Opschorting
Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 15 – Overdracht van rechten
Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 16 – Verval van de vordering
Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door dienstverlener vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit.
Artikel 17 – Verzekering
Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn, adequaat te verzekeren tegen brand-, waterschade en diefstal.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid schade
Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van dienstverlener.
Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade, gederfde winst of schade door bedrijfsstagnatie.
De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat opdrachtgever in de betreffende maand aan dienstverlener heeft betaald of, bij projectmatige opdrachten, tot het factuurbedrag van die opdracht, met een maximum van €2.500 per jaar.
Dienstverlener is niet aansprakelijk voor storingen of beperkingen bij externe platforms (zoals Meta, Google of Webflow).
Artikel 19 – Vrijwaring
Opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 20 – Klachtplicht
Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener.
De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden dat dienstverlener gehouden is andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 20a – Goedkeuring en oplevering
Na oplevering van het werk dient opdrachtgever binnen 5 werkdagen eventuele opmerkingen, gebreken of gewenste aanpassingen schriftelijk aan dienstverlener kenbaar te maken.
Indien opdrachtgever binnen deze termijn geen reactie geeft, wordt het werk geacht volledig te zijn goedgekeurd en opgeleverd.
Na deze termijn worden verzoeken tot aanpassing of wijziging beschouwd als meerwerk en afzonderlijk gefactureerd.
De opleverdatum wordt geacht de dag te zijn waarop dienstverlener het werk of de testlink aan opdrachtgever heeft verstrekt.
Artikel 21 – Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
De bij opdrachtgever geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald.
Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
Indien vooruit te betalen bedragen niet tijdig worden voldaan, heeft dienstverlener het recht de werkzaamheden op te schorten totdat betaling heeft plaatsgevonden.
Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
Bij niet-betaling geldt een retentierecht: de zaak wordt niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
In geval van liquidatie of faillissement van opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 22 – Intellectueel eigendom
Na betaling van alle facturen van dienstverlener is opdrachtgever eigenaar van het geleverde alsmede het intellectueel eigendom.
Dienstverlener behoudt het recht om geleverd werk te gebruiken in portfolio’s, cases en marketinguitingen, tenzij opdrachtgever hier schriftelijk bezwaar tegen maakt.
Artikel 23 – Niet-overname personeel
Opdrachtgever neemt geen medewerkers van dienstverlener (of van bedrijven waarmee dienstverlener samenwerkt) in dienst, noch laat hij hen anderszins direct of indirect voor zich werken.
Dit verbod geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst tot één jaar na beëindiging daarvan, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken maken.
Artikel 24 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Bigheads Marketing is gevestigd is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.